FAQ

 

Här hittar du dem vanligaste frågorna angående begagnade mobiler och lagning av mobiltelefoner.

FAQ om begagnade mobiltelefoner


 

Är det säkert att handla hos er?

Ja, det är helt säkert. Vi använder oss av krypterad data på hemsidan samt olika betalningsmetoder. Efter en fullbordad betalnings så skickar vi din mobil inom 5-7 arbetsdagar.

Vad ingår i garantin?

Vi ger full support och garanti på hårdvaran. Om till exempel någon komponent i mobiltelefonen går sönder under garantiperioden har du rätt att få denna del reparerad eller utbytt. Alternativt byts hela telefonen ut mot en likadan eller motsvarande.

Följande ingår i vår garanti

  • Snabb hantering.
    Vi påbörjar hantering inom ett dygn efter att vi fått telefonen.
  • Kostnadsfri bedömning av skada.
    Alla våra kunder får en gratis bedömning av skador oberoende av om telefonen ifråga omfattas av vår garanti eller inte.
  • Kostnadsfritt byte av telefon.
    Ifall vi av någon orsak inte kan reparera telefonen får du en ny motsvarande telefon i utbyte.

Här kan du läsa mer om vår garanti på begagnade mobiltelefoner.

Är begagnade mobiltelefoner bra för miljön?

Vi är ett företag som jobbar med att sälja begagnade mobiler och surfplattor. Våra mobiltelefoner är fabriksrenoverade, vilket innebär att dem är har reparerats, underhållits och kontrollerats.

Genom att sälja renoverade mobiltelefoner så jobbar för en hållbar och miljövänlig värld.

Hur lång är leveranstiden?

Vårt mål är alltid att leverera din beställning så fort som möjligt, och du bör få ditt paket 5-7 arbetsdagar efter att du har lagt din beställning. Beställda varor levereras normalt inom 5-7 arbetsdagar med Postnord. I samband med att varan skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse med sändningsnummer som du kan använda för att spåra var försändelsen befinner sig.

Om emballaget är skadat skall detta meddelas transportören direkt. Ansvaret för varan övergår till köparen när varan mottagits och kvitterats. Om du upptäcker att varan har blivit skadad i leveransen när du packar upp den ska detta snarast möjligt meddelas till oss.

Vi levererar till hela Sverige genom våra fraktpartners. Kunder som befinner sig i övriga Norden samt Nederländerna och Tyskland kan också handla hos oss.

Kan jag hämta upp min telefon?

Om du behöver en mobil riktigt snabbt så är du välkommen att besöka vårt kontor. Men vänligen maila oss först.

 
Har ni fler produkter på lager som inte syns på webbshoppen?

Vi jobbar ständigt för att bredda vårt sortiment. Men finns inte en produkt på webbshoppen så har vi den inte i dagsläget.

 
Vilka betalalternativ erbjuder ni?

Vi samarbetar med

  • Klarna och erbjuder 14 dagars faktura
  • Swish
  • Paypal
  • Kortbetalning

I vår fysiska butik tar vi emot kontanter och kortbetalningar.

Gör ni någon kontroll på era telefoner?

Våra mobiler är fabriksrenoverade vilket betyder att det är begagnade telefoner som reparerats, underhållits, kontrollerats och testats enligt standardiserade processer.

 Dessutom gör en registerkontroll mot operatörernas internationella IMEI-databas för att utesluta stulna mobiler.

Vilket skick säljer ni era produkter i?

När du beställer så kan du själv välja vilket skick du ha mobilen i. Du kan välja mellan

  1. Nyskick
  2. Mycket bra skick
  3. Bra skick

De begagnade produkterna vi säljer är i bra skick och våra kunder säger ofta att produkterna ser nya ut även om de har varit använda tidigare under något eller några år. Om det förekommer kosmetiska fel utöver normalt slitage så anges det i produktbeskrivningen. Överdrivet slitna telefoner sorteras bort.

Kan ni skicka bilder på den produkt som jag funderar på att köpa?

Tyvärr, i dagsläget är omsättningen av mobiltelefoner så hög att vi inte hinner lägga upp varje enskild produkt med egen beskrivande text och egna bilder. Vi försöker gradera telefonen så nära vi kan till den prisklass den passar in på för att underlätta för er innan köpet. I värsta fall har vi öppet köp i 14 dagar som ni kan utnyttja skulle ni få en begagnad telefon i sämre skick än vad ni önskade er.

 

FAQ om mobilreparation


 

Mitt glas är sönder, men skärmen och touch-funktionen fungerar. Kan jag byta enbart glaset?

På de flesta iPhone-modeller måste man tyvärr byta hela skärmenheten om någon del av touchskärmen, LCD-skärmen eller glaset är trasigt, då hela skärmenheten är ihoplimmad.

Min iPhone dog plötsligt, vad är det för fel på den?

Börja med att göra denna enkla felsökning:

  1. Slå av och på ljudlöst läge. Om mobiltelefonen vibrerar tyder det på att mobilen är igång men har fel på skärmen. Då kan ett skärmbyte lösa problemet.
  2. Om den inte visar några livstecken alls kan du prova att ha den i laddaren i minst 2 timmar (observera att ingen laddningssymbol syns när batteriet är helt urladdat). Prova även en helt annan laddare, då det kan vara fel på laddaren.

Om felet kvarstår kan batteriet eller laddanslutningen vara sönder och behöva bytas.

Lagar ni fuktskadade mobiltelefoner?
Börja med att stänga av mobilen på en gång. Låt den sedan torka i några dagar i ett torrt utrymme innan du provar att sätta på den igen. Fungerar telefonen fortfarande inte kan du lämna in den till oss för fuktsanering (användning av kemikalier och lödning av utsatta områden) så att vi stoppar korrosionsangreppen i din mobil. Om problemet kvarstår tar vi ingen betalning.
Min mobil laddar inte. Kan ni laga den?

Prova första att ladda med en annan laddare för lokalisera om problemet ligger i laddaren eller telefonen.

  • Om problemet ligger i laddaren erbjuder vi laddare till de flesta telefoner.
  • Om problemet kvarstår med flera olika laddare kan det vara problem med telefonen. Det är nämligen vanligt att det packas smuts i botten på mobilen i laddningsuttaget, vilket leder till att laddaren då inte går ända in som den ska. Prova att stänga av telefonen och ta en tandpetare (eller något annat vasst som inte är av metall eller kan skada uttaget) och skrapa längs insidan av laddningsuttaget.
  • Om felet kvarstår kan batteriet eller laddanslutningen vara trasigt och behöva bytas.
Gäller min garanti hos Apple fortfarande om ni reparerar min mobil?
Nej, du bryter din garanti när du reparerar din iPhone hos oss.
Bör man säkerhetskopiera sin mobil före inlämning?
Ja, du bör alltid säkerhetskopiera din mobil innan du lämnar in den för reparation. Vi tar inget ansvar för innehåll eller annat i telefonen som kan påverkas vid reparation.
Vad händer om min mobil går sönder under reparationen?
Om din mobil går sönder under reparation och vi inte kan lösa problemet kommer vi att ersätta den med en likvärdig telefon. Väntetiden på att få denna kan bli upp till fyra veckor.
Ger ni någon garanti på mobilreparation?

Vi lämnar tre månaders garanti på alla reparationer vi utfört.

Följande villkor måste upprätthållas för att din garanti hos oss ska gälla:

  • Inköpskvittot måste kunna uppvisas (kontoutdrag från bank gäller inte som kvitto). Därför är det väldigt viktigt att du alltid sparar ditt kvitto om du vill att garantin ska gälla.
  • Fel som uppkommer efter reparationen får inte orsakas av handhavandefel, det vill säga när du själv är orsaken till det uppkomna felet. Sprickor och vattenskador är exempel på sådant som inte täcks av vår garanti då dessa räknas som handhavandefel.
  • Felet ska vara på den del som vi reparerat. Det vill säga att om vi till exempel har bytt skärmen på din mobil gäller vår garanti enbart för skärmbyte.